Stowarzyszenie ogrodowe
POLSKI ZWIĄZEK DZIAŁKOWCÓW
S T A T U T POLSKIEGO ZWIĄZKU DZIAŁKOWCÓW
uchwalony przez XII Krajowy Zjazd Delegatów Polskiego Związku Działkowców w dniu 2 lipca 2015 roku ze zmianami wprowadzonymi przez XIII Krajowy Zjazd Delegatów Polskiego Związku Działkowców w dniu 9 grudnia 2017 roku
tekst jednolity zarejestrowany w KRS w dniu 23 lutego 2018r.
ROZDZIAŁ I – Postanowienia ogólne
§ 1 [Status PZD]
- Polski Związek Działkowców, zwany dalej „PZD”, jest ogólnopolskim stowarzyszeniem ogrodowym powołanym do zakładania i prowadzenia rodzinnych ogrodów działkowych oraz reprezentacji i obrony interesów swoich członków.
- PZD działa na podstawie ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych, ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz niniejszego statutu.
- PZD opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
§ 2 [Teren działania i siedziba]
- Terenem działania PZD jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą PZD jest miasto stołeczne Warszawa.
- PZD ma prawo używać własnego godła, hymnu, sztandarów, odznak i pieczęci.
§ 3 [Osobowość prawna]
- PZD posiada osobowość prawną.
- PZD działa poprzez swoje organy ustanowione niniejszym statutem.
§ 4 [Przynależność do innych organizacji]
PZD może być członkiem innych organizacji krajowych i zagranicznych o pokrewnych celach i zadaniach.
§ 5 [Definicje; organy wyższego stopnia]
- Użyte w niniejszym statucie określenia oznaczają:
- ustawa – ustawę z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 40);
- ROD – rodzinny ogród działkowy prowadzony przez PZD;
- działkowiec – pełnoletnią osobę fizyczną uprawnioną do korzystania z działki w ROD na podstawie prawa do działki;
- prawo do działki – ustanowiony zgodnie z ustawą tytuł prawny uprawniający do korzystania z działki;
- infrastruktura ogrodowa – budynki i budowle, ogrodzenia, aleje i drogi ogrodowe, place zabaw, świetlice, hydrofornie, sieci wodociągowe i energetyczne oraz inne urządzenia znajdujące się na terenie rodzinnego ogrodu działkowego przeznaczone do wspólnego używania przez osoby korzystające z działek oraz służące do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rodzinnego ogrodu działkowego, o ile nie wchodzą w skład przedsiębiorstwa;
- opłaty ogrodowe – uiszczane przez działkowca opłaty wynikające z uczestnictwa w pokrywaniu kosztów funkcjonowania rodzinnego ogrodu działkowego, a w szczególności związane z zarządzaniem, utrzymaniem terenu ogólnego i infrastruktury ogrodowej;
- przepisy związkowe – postanowienia uchwał organów PZD, w tym statutu PZD i regulaminu ROD;
- organy zarządzające – zarząd ROD, okręgowy zarząd i Krajowy Zarząd;
- osoba bliska – małżonka, zstępnych, wstępnych, rodzeństwo, dzieci rodzeństwa oraz osoby pozostające w stosunku przysposobienia;
- głosy – głosy „za”, „przeciw” lub „wstrzymujące się” oddane podczas głosowania w sposób zgodny ze statutem;
- zwykła większość – więcej głosów oddanych „za” niż „przeciw”;
- bezwzględna większość – więcej niż połowa głosów oddanych „za”.
- Organami wyższego stopnia w rozumieniu niniejszego statutu są:
- w stosunku do walnego zebrania (konferencji delegatów) ROD oraz okręgowego zjazdu delegatów – odpowiednio właściwy terytorialnie okręgowy zarząd oraz Krajowa Rada,
- w stosunku do zarządu ROD – właściwy terytorialnie okręgowy zarząd,
- w stosunku do okręgowej rady i okręgowego zarządu – Krajowy Zarząd,
- w stosunku do Krajowego Zarządu –Krajowa Rada,
- w stosunku do komisji rewizyjnej ROD oraz okręgowej komisji rewizyjnej – odpowiednio właściwa terytorialnie okręgowa komisja rewizyjna oraz Krajowa Komisja Rewizyjna,
- w stosunku do Krajowej Rady i Krajowej Komisji Rewizyjnej – Krajowy Zjazd Delegatów.
ROZDZIAŁ II – Cele i zadania PZD
§ 6 [Cele PZD i ROD]
- Celem PZD jest:
- zakładanie i prowadzenie ROD,
- rozwój ROD w sposób zapewniający działkowcom i ich rodzinom aktywny wypoczynek i możliwość prowadzenia upraw ogrodniczych na własne potrzeby,
- przywracanie społeczności i przyrodzie terenów zdegradowanych,
- ochrona środowiska przyrodniczego,
- podnoszenie standardów ekologicznych otoczenia,
- kształtowanie zdrowego otoczenia człowieka,
- ochrona przyrody,
- poprawa warunków socjalnych społeczności lokalnych.
§ 7 [Podstawowe działania PZD]
PZD realizuje swoje cele poprzez:
- propagowanie idei ogrodnictwa działkowego w społeczeństwie, a szczególnie wszechstronnego znaczenia ROD dla rodzin działkowców i mieszkańców miast oraz racjonalnego wykorzystania gruntów miejskich,
- działanie na rzecz wszechstronnego rozwoju ogrodnictwa działkowego,
- zagospodarowywanie ROD,
- ustanawianie prawa do działek,
- wszechstronne działanie na rzecz ochrony przyrody i środowiska,
- organizowanie i udzielanie pomocy oraz poradnictwa w zagospodarowaniu działek i prowadzeniu upraw ogrodniczych,
- propagowanie wiedzy ogrodniczej, zwłaszcza poprzez szkolenia i prowadzenie działalności wydawniczej,
- prowadzenie działalności społecznej, wychowawczej, wypoczynkowej, rekreacyjnej i innej na rzecz działkowców, ich rodzin oraz społeczności lokalnych,
- współpracę z samorządami terytorialnymi, administracją rządową, organizacjami społecznymi i zawodowymi oraz organizacjami zagranicznymi o pokrewnych celach i zadaniach, a także przedsiębiorcami i innymi instytucjami.
ROZDZIAŁ III – Członkowie PZD – prawa i obowiązki
Rodzaje członkostwa
§ 8 [Otwartość członkostwa]
Członkostwo w PZD jest otwarte dla wszystkich działkowców lub osób zainteresowanych zawarciem umowy dzierżawy działkowej.
§ 9 [Członkostwo – podmioty]
- Członkami PZD mogą być:
- osoby fizyczne pełnoletnie, zamieszkałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- osoby prawne.
- Osoby prawne mogą być jedynie członkami wspierającymi PZD.
§ 10 [Rodzaje członkostwa]
Członkowie PZD dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków współdziałających,
- członków wspierających.
Członkowie zwyczajni
§ 11 [Warunki nabycia członkostwa zwyczajnego]
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna mająca prawo do działki w ROD.
- PZD nie może odmówić przyjęcia w poczet członków zwyczajnych działkowca mającego prawo do działki w ROD.
- Postanowienia ust. 2 nie stosuje się wobec działkowca wcześniej pozbawionego członkostwa w PZD lub wykorzystującego działkę sprzecznie z ustawą lub rażąco naruszającego regulamin ROD.
§ 12 [Deklaracja członkowska]
Osoba ubiegająca się o członkostwo zwyczajne składa pisemne oświadczenie woli o chęci przystąpienia do PZD w formie deklaracji członkowskiej.
§ 13 [Tryb nadania członkostwa zwyczajnego]
- Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych następuje na mocy uchwały zarządu ROD.
- Do czasu powołania zarządu ROD w nowym (odtworzonym) ROD uchwałę w sprawie, o której mowa w ust. 1, podejmuje okręgowy zarząd.
- Organ, o którym mowa w ust. 1 albo 2, udziela działkowcowi informacji w przedmiocie nabycia członkostwa w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia deklaracji członkowskiej. Bezskuteczny upływ tego terminu jest równoznaczny z przyjęciem w poczet członków PZD.
§ 14 [Prawa członka zwyczajnego]
- Członek zwyczajny ma prawo:
- brać udział w walnym zebraniu ROD,
- wybierać i być wybieranym do organów PZD,
- uzyskiwać informacje o działalności PZD,
- zwracać się do organów PZD o ochronę swoich praw i interesów w zakresie członkostwa w PZD i prawa do działki,
- występować z wnioskami i postulatami do organów PZD,
- składać odwołania od uchwał organów PZD bezpośrednio dotyczących jego osoby,
- brać udział w posiedzeniu organu PZD, na którym podejmowana jest uchwała dotycząca jego członkostwa w PZD w pierwszej instancji, zabierać głos i składać wyjaśnienia na takim posiedzeniu,
- korzystać z poradnictwa związkowego w zakresie zagospodarowania działki i upraw ogrodniczych,
- wglądu w dokumentację dotyczącą jego członkostwa.
- Prawa członkowskie wykonywane są osobiście.
§ 15 [Obowiązki członka zwyczajnego]
Członek zwyczajny ma obowiązek:
- przestrzegać ustawę, niniejszy statut oraz wydane na jego podstawie uchwały organów PZD,
- przestrzegać zasad współżycia społecznego,
- dbać o dobre imię PZD i polskiego ogrodnictwa działkowego,
- działać w interesie PZD i jego członków,
- brać czynny udział w życiu PZD,
- uiszczać składkę członkowską do 30 czerwca danego roku,
- aktualizować dane osobowe i adres do korespondencji,
- otaczać opieką mienie PZD.
Członkowie współdziałający
§ 16 [Status członka współdziałającego]
- Członkowie współdziałający udzielają moralnego, materialnego oraz merytorycznego wsparcia realizacji zadań i celów PZD, a także propagują idee ogrodnictwa działkowego.
- Członkiem współdziałającym może być pełnoletnia osoba fizyczna zainteresowana zawarciem umowy dzierżawy działkowej.
§ 17 [Tryb nadania członkostwa współdziałającego]
- Przyjęcie w poczet członków współdziałających następuje na mocy uchwały zarządu ROD po złożeniu pisemnej deklaracji członkowskiej.
- Do czasu powołania zarządu w nowym ROD uchwałę w sprawie, o której mowa w ust. 1, podejmuje okręgowy zarząd.
§ 18 [Prawa członka współdziałającego]
- Członek współdziałający ma prawo:
- uzyskiwać informacje o działalności PZD,
- zwracać się do organów PZD o ochronę swoich praw i interesów w zakresie członkostwa w PZD,
- występować z wnioskami i postulatami do organów PZD,
- składać odwołania od uchwał organów PZD bezpośrednio dotyczących jego osoby,
- brać udział w posiedzeniu organu PZD, na którym podejmowana jest uchwała dotycząca jego osoby w pierwszej instancji, zabierać głos i składać wyjaśnienia na takim posiedzeniu,
- wglądu w dokumentację dotyczącą jego członkostwa.
- Prawa członkowskie wykonywane są osobiście.
§ 19 [Obowiązki członka współdziałającego]
Członek współdziałający ma obowiązek:
- przestrzegać niniejszy statut oraz wydane na jego podstawie uchwały organów PZD,
- przestrzegać zasad współżycia społecznego,
- dbać o dobre imię PZD i polskiego ogrodnictwa działkowego,
- działać w interesie PZD i jego członków,
- brać czynny udział w życiu PZD,
- uiszczać składkę członkowską do 30 czerwca danego roku,
- aktualizować dane osobowe i adres do korespondencji,
- otaczać opieką mienie PZD.
Członkowie wspierający
§ 20 [Status członka wspierającego]
Członkiem wspierającym może być osoba prawna deklarująca wspieranie celów i zadań PZD, a w szczególności poprzez udzielanie pomocy finansowej lub rzeczowej na rzecz wybranej jednostki organizacyjnej PZD.
§ 21 [Deklaracja członkowska]
- Ubiegający się o członkostwo wspierające składa pisemne oświadczenie woli o chęci przystąpienia do PZD w formie deklaracji członkowskiej.
- Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, składa osoba lub organ umocowany do reprezentowania ubiegającego się o członkostwo wspierające.
§ 22 [Tryb nadania członkostwa wspierającego]
Przyjęcie w poczet członków wspierających następuje na mocy uchwały organu zarządzającego jednostki organizacyjnej PZD, do której wpłynęła deklaracja członkowska.
§ 23 [Prawa członka wspierającego]
Członek wspierający ma prawo:
- brać udział w zebraniu organu PZD, na którym rozpatrywane są sprawy jego dotyczące,
- do uzyskania informacji o realizacji wspieranych celów,
- zwracania się do organów PZD w sprawach dotyczących rozwoju ROD.
§ 24 [Obowiązki członka wspierającego]
Członek wspierający ma obowiązek:
- dbać o dobre imię PZD i polskiego ogrodnictwa działkowego,
- działać w interesie PZD i jego członków,
- uiszczać składkę członkowską,
- aktualizować dane i adres do korespondencji,
- wywiązywać się z zadeklarowanej formy wsparcia.
Ustanie członkostwa
§ 25 [Podstawy ustania członkostwa]
Członkostwo w PZD ustaje na skutek:
- wygaśnięcia,
- pozbawienia.
§ 26 [Przyczyny wygaśnięcia członkostwa]
- Członkostwo w PZD wygasa w razie:
- śmierci lub utraty osobowości prawnej przez członka PZD,
- zrzeczenia się na piśmie członkostwa w PZD,
- wygaśnięcia prawa do działki w ROD,
- wyodrębnienia ROD, w którym członek zwyczajny posiada prawo do działki,
- nie wywiązywania się przez członka wspierającego z zadeklarowanej formy wsparcia przez okres co najmniej jednego roku.
- Wygaśnięcie członkostwa w PZD stwierdza właściwy organ w formie uchwały.
§ 27 [Przyczyny pozbawienia członkostwa]
Pozbawienie członkostwa może nastąpić w razie rażącego naruszenia przepisów ustawy, postanowień statutu, regulaminu ROD, zasad współżycia społecznego oraz działania na szkodę PZD.
§ 28 [Organ pozbawiający członkostwa]
- Pozbawienie członkostwa następuje w drodze uchwały zarządu ROD.
- W uzasadnionych przypadkach uchwałę o pozbawieniu członkostwa może podjąć właściwy terytorialnie okręgowy zarząd albo Krajowy Zarząd.
§ 29 [Tryb pozbawienia członkostwa]
- Przed podjęciem uchwały o pozbawieniu członkostwa właściwy organ obowiązany jest przesłać do zainteresowanego członka PZD zawiadomienie o terminie posiedzenia, na którym jego sprawa ma być rozpatrywana oraz umożliwić mu złożenie wyjaśnień. Zawiadomienie przesyła się listem poleconym na co najmniej 21 dni przed terminem posiedzenia.
- Niezgłoszenie się członka PZD nie wstrzymuje podjęcia uchwały.
- Odpis uchwały, o której mowa w ust. 1, wraz z uzasadnieniem i pouczeniem o prawie i terminie złożenia odwołania doręcza się członkowi za pokwitowaniem lub przesyła listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
§ 30 [Odwołanie od pozbawienia członkostwa]
- Członkowi przysługuje prawo odwołania się od uchwały, o której mowa w § 29, do właściwego organu wyższego stopnia nad organem wydającym uchwałę w ciągu 14 dni od daty otrzymania uchwały.
- Odwołanie, o którym mowa w ust. 1, wnosi się za pośrednictwem organu, który podjął uchwałę, który w ciągu 14 dni przesyła odwołanie wraz z dokumentacją uzasadniającą podjęcie uchwały do właściwego organu wyższego stopnia.
- Wniesienie odwołania w terminie i trybie, określonym w ust. 1 i 2, wstrzymuje wykonanie zaskarżonej uchwały.
ROZDZIAŁ IV – Struktura i organy PZD
§ 31 [Jednostki organizacyjne PZD]
Jednostkami organizacyjnymi PZD są:
- rodzinne ogrody działkowe,
- jednostki terenowe,
- jednostka krajowa.
§ 32 [Organy PZD]
Organami PZD są:
1) w ROD:
a) walne zebranie (konferencja delegatów),
b) zarząd,
c) komisja rewizyjna,
2) w jednostce terenowej:
a) okręgowy zjazd delegatów,
b) okręgowa rada,
c) okręgowy zarząd,
d) okręgowa komisja rewizyjna,
3) w jednostce krajowej:
a) Krajowy Zjazd Delegatów,
b) Krajowa Rada,
c) Krajowy Zarząd,
d) Krajowa Komisja Rewizyjna
ROZDZIAŁ V– Zasady organizacyjne PZD
§ 33 [Wybory do organów PZD]
- Organy PZD pochodzą z wyborów, za wyjątkiem walnego zebrania ROD.
- Wybory do organów PZD przeprowadzane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów. Na żądanie co najmniej połowy obecnych na walnym zebraniu (konferencji lub zjeździe) członków PZD uprawnionych do głosowania, wybór organów PZD odbywa się w głosowaniu tajnym.
§ 34 [Członkowie organów PZD – wyłączenia]
- Członkiem organu PZD może być jedynie członek PZD.
- Można być członkiem tylko jednego organu PZD w danej jednostce organizacyjnej PZD.
- Osoba bliska członka organu PZD nie może być członkiem organu w tej samej jednostce organizacyjnej PZD. Zakaz ten dotyczy również małżonka osoby bliskiej członka organu PZD.
- Postanowienia ust. 2 – 3 nie mają zastosowania do walnych zebrań, konferencji delegatów oraz zjazdów okręgowych i krajowego.
- Przewodniczącym walnego zebrania, konferencji delegatów, zjazdów okręgowych i krajowego nie może być prezes organu zarządzającego oraz przewodniczący komisji rewizyjnej odpowiedniej jednostki organizacyjnej PZD, a także osoba w trakcie trwania obowiązującego co do niej zakazu wynikającego z § 42 ust. 5.
§ 35 [Obowiązki i odpowiedzialność członków organów PZD]
1. Członek PZD wybrany do organu PZD ma obowiązek:
- reprezentować godnie interesy PZD,
- wykonywać obowiązki wynikające z pełnionej funkcji zgodnie z zakresem zadań organu, do którego został wybrany,
- aktywnie uczestniczyć w pracach organu, którego jest członkiem.
2. Członek organu winny działania lub zaniechania, przez które PZD poniósł szkodę, odpowiada za nią osobiście.
3. Członek organu może otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją na zasadach określonych przez Krajową Radę.
§ 36 Posiedzenie organu PZD
- Posiedzenie organu PZD może być zwołane przez organ wyższego stopnia.
- Przewodniczący komisji rewizyjnej lub jego zastępca mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym w zebraniach innego organu danej jednostki organizacyjnej PZD.
§ 37 [Kadencja organów PZD]
- Kadencja organów PZD trwa cztery lata.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach Krajowa Rada może przedłużyć lub skrócić kadencję organów PZD.
§ 38 [Czas sprawowania mandatu]
Członek organu PZD, w tym delegat wybrany na zjazd (konferencję), zachowuje mandat na czas trwania kadencji.
§ 39 [Wygaśnięcie mandatu]
- Mandat członka organu PZD wygasa przed upływem kadencji z chwilą:
- pisemnej rezygnacji z mandatu,
- ustania członkostwa w PZD,
- odwołania,
- likwidacji lub łączenia jednostek organizacyjnych PZD,
- wygaśnięcia mandatów członków organu PZD powyżej 50% jego składu.
- Wygaśnięcie mandatu członka organu PZD stwierdza w formie uchwały:
- właściwy organ PZD, którego był członkiem – w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1- 2,
- organ dokonujący odwołania – w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3,
- właściwy organ wyższego stopnia – w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 i 5.
§ 40 [Kooptacja]
- Z zastrzeżeniem ust. 3, organ PZD powinien dokooptować do swojego składu innego członka w terminie do 3 miesięcy od chwili zmniejszenia się liczby członków organu z przyczyn wymienionych w § 39 ust. 1 pkt 1-3.
- Mandat członka organu powołanego w trybie określonym w ust. 1 wygasa, o ile na najbliższym walnym zebraniu (konferencji) nie zostanie podjęta uchwała o zatwierdzeniu powołania tej osoby w skład organu, a także w przypadku uchylenia albo stwierdzenia nieważności uchwały o odwołaniu członka organu, na miejsce którego został dokooptowany.
- Organ, który powołał członka w trybie określonym w ust. 1, obowiązany jest przedstawić na najbliższym walnym zebraniu (konferencji) informację o tym powołaniu celem umożliwienia podjęcia uchwały, o której mowa w ust. 2.
- Jeżeli mandat delegata wybranego na zjazd (konferencję) wygasł przed upływem kadencji, mandat ten obejmuje osoba wybrana przez właściwy organ PZD w drodze wyborów uzupełniających podczas najbliższego posiedzenia tego organu.
§ 41 [Organ komisaryczny]
- Organ wyższego stopnia powołuje organ komisaryczny dla jednostki organizacyjnej PZD w razie:
- odwołania (zawieszenia) organu,
- nie dokonania wyboru organu przez walne zebranie (konferencję lub zjazd), na którym ciążył taki obowiązek,
- wygaśnięcia mandatów członków organu PZD powyżej 50% jego składu.
- Liczbę członków organu komisarycznego określa organ dokonujący powołania.
- Organ komisaryczny działa do czasu wyboru zastępowanego organu przez walne zebranie (konferencję lub zjazd), nie dłużej jednak niż 6 miesięcy od powołania. W uzasadnionych przypadkach właściwy organ PZD może przedłużać okres działania organu komisarycznego, który łącznie nie może przekroczyć dwóch lat.
- Członkiem organu komisarycznego może być każdy członek, z wyjątkiem osób, które na podstawie niniejszego statutu mają zakaz sprawowania mandatu w organach PZD.
- Organowi komisarycznemu przysługują kompetencje zastępowanego organu, za wyjątkiem kompetencji wynikającej z § 40 ust. 1.
§ 42 [Odwołanie organu lub członka organu PZD]
- Odwołanie organu PZD lub jego członka może nastąpić w razie stwierdzenia, że nie wykonuje obowiązków lub działa w sposób godzący w PZD.
- Odwołania organu PZD lub jego członka dokonuje organ wyższego stopnia. Członka organu PZD może odwołać również organ, którego jest członkiem.
- Odwołanie następuje w drodze uchwały. Postanowienia § 29 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
- Odwołanym członkom organu PZD przysługuje prawo odwołania się od uchwały, o której mowa w ust. 3, do organu wyższego stopnia w terminie 14 dni od daty otrzymania uchwały. Wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji o odwołaniu. Postanowienia § 30 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
- Odwołani członkowie organów nie mogą do końca następnej kadencji wchodzić w skład organów PZD pochodzących z wyboru i pełnić funkcji w organach PZD.
- Postanowienia ust. 1-4 stosuje się odpowiednio wobec osoby, której mandat wygasł na skutek pisemnie złożonej rezygnacji, jeżeli przed wygaśnięciem mandatu zachodziły co do tej osobypodstawy do odwołania. W takim przypadku właściwy organ stwierdza zakaz sprawowania mandatu i pełnienia funkcji w organach PZD na zasadach określonych w ust. 5.
§ 43 [Zawieszenie organu lub członka organu PZD]
- Zawieszenie organu PZD lub jego członka może nastąpić w razie konieczności wyjaśnienia uzasadnionych wątpliwości co do ich działalności zgodnej z prawem lub interesem PZD.
- Okres zawieszenia trwa do 3 miesięcy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu wyższego stopnia nad dokonującym zawieszenie, okres zawieszenia może być przedłużony, nie więcej jednak niż o dalsze 3 miesiące.
- Postanowienia § 42 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.
§ 44 [Konsekwencje wygaśnięcia mandatu]
- Z chwilą wygaśnięcia mandatu członka organu PZD tracą ważność udzielone mu pełnomocnictwa i upoważnienia, w tym także do dysponowania środkami finansowymi znajdującymi się w kasie i na rachunkach bankowych danej jednostki organizacyjnej PZD.
- Ustępujący organ PZD wydaje nowo wybranemu organowi posiadane ruchomości i nieruchomości oraz dokumentację i pieczątki PZD w formie protokołu zdawczo – odbiorczego. Wydania dokonuje się niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od wygaśnięcia mandatu. Szczegółowe zasady w tym względzie określa Krajowa Rada.
§ 45 [Komisje problemowe]
Dla sprawnego wykonywania swoich zadań organy PZD mogą, w zależności od potrzeb, powoływać i odwoływać komisje problemowe stałe i doraźne jako jednostki pomocniczo-doradcze, w szczególności można powołać komisje do badania występujących sporów i proponowania rozstrzygnięć w tych sprawach.
§ 46 [Uchwały organów PZD]
- Organy PZD podejmują decyzje w formie uchwał.
- Uchwały organów PZD sporządzane są w formie pisemnej, pod rygorem ich nieważności.
- Uchwałę podpisuje co najmniej dwóch członków właściwego organu PZD na zasadach określonych w odrębnych przepisach związkowych.
- Uchwała organu PZD jest ważna, jeżeli została podjęta zwykłą większością głosów przy obecności ponad połowy liczby członków danego organu w czasie podejmowania uchwały, chyba że statut stanowi inaczej.
- Członek organu PZD zostaje wyłączony od rozstrzygania spraw, jeżeli jest osobą bezpośrednio zainteresowaną albo istnieje inna okoliczność mogąca wywołać uzasadnioną wątpliwość co do jego bezstronności w danej sprawie. Wyłączenia dokonuje dany organ PZD; w głosowaniu nie bierze udziału członek tego organu, którego wyłączenia głosowanie dotyczy.
- Postanowienia ust. 5 nie stosuje się w przypadku głosowania w sprawie wyboru albo odwołania ze składu organu PZD.
§ 47 [Obowiązywanie uchwał organów PZD]
- Uchwały organów wyższego stopnia, podjęte zgodnie z postanowieniami statutu, są obowiązujące dla niższych organów i członków PZD.
- Uchwały organów PZD wiążą wszystkich działkowców w ROD, jeżeli przewiduje to ustawa.
§ 48 [Zasady odwołania od uchwał organów PZD]
- Od uchwał organów PZD bezpośrednio dotyczących indywidualnego członka PZD, podjętych w pierwszej instancji, zainteresowanym stronom w sprawie przysługuje odwołanie w przypadkach określonych w niniejszym statucie.
- Odwołanie składa się do organu wyższego stopnia za pośrednictwem organu, który podjął uchwałę.
§ 49 [Tryb odwołania od uchwał organów PZD]
- Odwołanie składa się na piśmie w terminie 14 dni od daty otrzymania uchwały.
- Złożenie odwołania w trybie i terminie określonym statutem wstrzymuje wykonanie uchwały podjętej w pierwszej instancji do czasu rozpatrzenia tego odwołania przez organ odwoławczy, chyba że statut stanowi inaczej.
§ 50 [Rozstrzygnięcie odwołania]
- W zależności od dokonanych ustaleń organ odwoławczy:
- odwołania nie uwzględnia;
- uchyla zaskarżoną uchwałę w całości lub części i orzeka co do istoty sprawy;
3) zmienia zaskarżoną uchwałę i orzeka co do istoty,
4) uchyla zaskarżoną uchwałę i sprawę przekazuje do ponownego rozpoznania;
5) uchyla zaskarżoną uchwałę i umarza postępowanie.
- Uchwały organów PZD podjęte w trybie odwoławczym są ostateczne i nie przysługuje od nich odwołanie.
- Uchwały organów PZD podjęte w trybie odwoławczym mogą być wzruszone jedynie w trybie określonym w § 51 i § 52.
§ 51 [Nieważność uchwały]
- Uchwała organu PZD sprzeczna z prawem, postanowieniami statutu, regulaminu ROD lub uchwałami nadrzędnych organów PZD, jest z mocy prawa nieważna.
- Nieważność uchwały stwierdza organ, który wydał uchwałę lub organ wyższego stopnia niezwłocznie po powzięciu wiadomości o zaistnieniu przesłanek określonych w ust. 1.
- Stwierdzenie nieważności następuje w drodze uchwały zawierającej uzasadnienie wykazujące zasadność podjętego rozstrzygnięcia.
§ 52 [Uchylenie lub sprostowanie uchwały]
- Uchwała organu PZD może być uchylona w przypadku, gdy przy jej podejmowaniu nie zostały uwzględnione wszystkie znane okoliczności lub gdy zostały ujawnione po jej podjęciu nowe okoliczności mogące mieć wpływ na treść uchwały.
- Uchwała organu PZD może być sprostowana w przypadku, gdy zawiera błędy lub inne oczywiste omyłki nie wpływające na ważność i treść rozstrzygnięcia.
Uchylenie lub sprostowanie uchwały należy do organu wyższego stopnia lub organu, który wydał uchwałę, niezwłocznie po powzięciu wiadomości o zaistnieniu okoliczności określonych w ust. 1 lub 2. Postanowienie § 51 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
ROZDZIAŁ VI – Rodzinny ogród działkowy
Zasady ogólne
§ 53 [Status i rola ROD]
- Rodzinny ogród działkowy, jako podstawową jednostkę organizacyjną PZD, tworzą członkowie zwyczajni z tego ROD.
- Na zasadach określonych w niniejszym statucie, rodzinny ogród działkowy zarządza infrastrukturą ogrodową oraz rozporządza środkami finansowymi i majątkiem ruchomym pozostającymi w dyspozycji ROD.
§ 54 [Powołanie, przekształcenia i zniesienie ROD]
- Decyzję o powołaniu rodzinnego ogrodu działkowego, jako podstawowej jednostki organizacyjnej PZD, podejmuje okręgowy zarząd.
- ROD staje się podstawową jednostką organizacyjną PZD z chwilą wpisania do Rejestru Rodzinnych Ogrodów Działkowych.
- Postanowienia ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do podziału, połączenia lub zniesienia rodzinnego ogrodu działkowego jako podstawowej jednostki organizacyjnej PZD.
§ 55 [Regulamin ROD]
- Szczegółowe zasady dotyczące zagospodarowania i użytkowania działki oraz funkcjonowania i zagospodarowania ROD, a także zasady współżycia społecznego obowiązujące na terenie ogrodów określa Regulamin ROD.
- Uchwalanie i dokonywanie zmian w Regulaminie ROD następuje w drodze uchwały Krajowej Rady podjętej większością 2/3 głosów.
Walne zebranie
§ 56 [Walne zebranie – rola i uczestnicy]
- Najwyższym organem PZD w ROD jest walne zebranie.
- Prawo uczestniczenia w walnym zebraniu oraz prawo wybierania i bycia wybieranym do organów PZD ma każdy członek zwyczajny z danego ROD.
- W walnym zebraniu mogą brać udział z głosem doradczym przedstawiciele organów wyższego stopnia.
§ 57 [Konferencja delegatów]
- W ROD posiadającym ponad 300 członków zwyczajnych lub składającym się z kilku terenów, zamiast walnych zebrań, mogą odbywać się konferencje delegatów.
- Prawo uczestniczenia w konferencji delegatów mają delegaci wybrani na zebraniach sektorów.
- Decyzję o odbywaniu w ROD konferencji delegatów podejmuje zarząd ROD w drodze uchwały, określając w niej podział ROD na sektory oraz ilość delegatów wybieranych z tych sektorów na konferencję delegatów.
- Zebrania w sektorach zwołuje zarząd ROD.
- Zebrania zwoływane są i przeprowadzane na zasadach określonych przez statut PZD dla walnych zebrań.
- Prawo udziału w zebraniu sektora mają wyłącznie członkowie PZD mający prawo do działek na obszarze sektora.
- Do konferencji delegatów mają zastosowanie postanowienia dotyczące walnych zebrań, chyba że statut stanowi inaczej.
§ 58 [Walne zebranie – rodzaje]
1. Walne zebrania mogą być zwyczajne i nadzwyczajne.
2. Zwyczajne walne zebrania dzielą się na:
1) sprawozdawczo-wyborcze,
2) sprawozdawcze, odbywane corocznie.
§ 59 [Walne zebranie – obowiązek zwołania i termin]
- Walne zebranie zwołuje zarząd ROD i proponuje porządek obrad. O terminie i proponowanym porządku zebrania zarząd ROD zawiadamia okręgowy zarząd.
- Walne zebranie odbywa się do 15 maja danego roku. Odstępstwa od tego terminu dopuszczalne są za zgodą okręgowego zarządu.
- Nie zwołanie walnego zebrania do dnia 15 maja może stanowić podstawę do odwołania zarządu ROD i ustanowienia organu komisarycznego, który działa do chwili odbycia walnego zebrania i wyboru nowego zarządu ROD.
§ 60 [Zawiadomienie o walnym zebraniu]
- O terminie, miejscu i porządku obrad walnego zebrania zarząd ROD zawiadamia pisemnie – za pośrednictwem poczty lub doręczając zawiadomienie bezpośrednio za pokwitowaniem – członków zwyczajnych na co najmniej 14 dni przed terminem walnego zebrania.
- W zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 1, podaje się ponadto miejsce, termin i godziny wyłożenia materiałów sprawozdawczych zgodnie z zasadami określonymi przez Krajowy Zarząd.
- Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, może być wysłane członkowi zwyczajnemu pocztą elektroniczną, jeżeli uprzednio wyraził na to pisemną zgodę, podając adres, na który zawiadomienie powinno być wysłane.
§ 61 [Walne zebranie – pierwszy i drugi termin]
1. Walne zebranie w pierwszym terminie jest prawomocne przy obecności ponad połowy członków zwyczajnych danego ROD.
2. Walne zebranie może odbyć się w drugim terminie, co najmniej pół godziny po wyznaczonej godzinie rozpoczęcia w pierwszym terminie, o ile w zawiadomieniu o zebraniu podano również możliwość odbycia go w drugim terminie i pouczono członków o tym, że uchwały podjęte w drugim terminie są ważne i obowiązują bez względu na liczbę obecnych na zebraniu.
3. Przepisy ust. 2 nie mają zastosowania do konferencji delegatów.
§ 62 [Ważność uchwał]
- Uchwały walnych zebrań odbytych w drugim terminie są ważne bez względu na liczbę członków zwyczajnych obecnych na tym zebraniu.
- Uchwały konferencji delegatów są ważne, jeżeli zostały podjęte przy obecności ponad połowy liczby wybranych delegatów.
§ 63 [Wybór przewodniczącego walnego zebrania]
Przewodniczącego walnego zebrania wybierają spośród siebie obecni na zebraniu członkowie zwyczajni z ROD w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, z zastrzeżeniem § 34 ust. 5.
§ 64 [Walne zebranie sprawozdawcze]
Do walnego zebrania sprawozdawczego należy:
- zatwierdzenie rocznego sprawozdania zarządu ROD,
- zatwierdzenie rocznego sprawozdania komisji rewizyjnej ROD za okres sprawozdawczy,
- zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego ROD sporządzanego przez zarząd ROD,
- rozpatrzenie wniosków komisji rewizyjnej dotyczących działalności zarządu ROD,
- zapoznanie się z wynikami kontroli działalności zarządu ROD przeprowadzonej przez organ wyższego stopnia,
- uchwalanie rocznych planów pracy i preliminarzy finansowych ROD,
- uchwalanie opłat ogrodowych oraz określanie terminu ich uiszczenia,
- podjęcie oddzielnej uchwały w sprawie każdego zadania inwestycyjnego lub remontowego w ROD,
- podjęcie uchwały w sprawie wniosku o zmianę planu zagospodarowania ROD,
- rozpatrzenie wniosków zgłaszanych na zebraniu i podjęcie stosownych uchwał.
§ 65 [Odwołanie organu ROD i wybory uzupełniające]
- Walne zebranie sprawozdawcze może złożyć wniosek w formie uchwały o odwołanie organu ROD w przypadku nie przyjęcia sprawozdania z jego działalności. Wnioski o odwołanie przedkłada się właściwemu organowi wyższego stopnia.
- W razie nie przyjęcia sprawozdania organu ROD walne zebranie sprawozdawcze może go odwołać i powołać w jego miejsce nowy organ ROD, jeżeli podczas głosowania obecnych jest ponad połowa członków zwyczajnych danego ROD, a uchwała zapadła bezwzględną większością głosów. Postanowienie § 42 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
- Z zastrzeżeniem § 40 ust. 2, walne zebranie sprawozdawcze może dokonywać wyborów uzupełniających do organów ROD lub delegatów na okręgowy zjazd (rejonową konferencję przedzjazdową).
§ 66 [Walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze]
Do kompetencji walnego zebrania sprawozdawczo – wyborczego należy ponadto:
- uchwalenie programu działania ROD na okres kadencji,
- udzielenie absolutorium ustępującemu zarządowi ROD,
- zatwierdzenie sprawozdania zarządu ROD za okres kadencji,
- zatwierdzenie sprawozdania komisji rewizyjnej ROD za okres kadencji,
- ustalenie liczby członków zarządu ROD i komisji rewizyjnej w granicach przewidzianych w statucie,
- wybór członków zarządu ROD i komisji rewizyjnej,
- wybór delegatów na okręgowy zjazd (rejonową konferencję przedzjazdową).
§ 67 [Nieważność walnego zebrania]
- Naruszenie postanowień statutu dotyczących zwołania i obowiązków walnego zebrania może stanowić podstawę do stwierdzenia jego nieważności.
- W przypadku nie dokonania wyboru organów, o których mowa w § 66 pkt 6, walne zebranie jest nieważne.
- Stwierdzenie nieważności walnego zebrania należy do okręgowego zarządu.
§ 68 [Nadzwyczajne walne zebranie]
- Nadzwyczajne walne zebranie może być zwołane w każdym czasie do rozpatrzenia spraw należących do kompetencji walnych zebrań sprawozdawczych i sprawozdawczo-wyborczych.
- Z własnej inicjatywy bezwzględną większością głosów, na żądanie 1/3 liczby członków zwyczajnych danego ROD (delegatów) albo na polecenie organu nadrzędnego, zarząd ROD zwołuje nadzwyczajne walne zebranie w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia pisemnego żądania. Postanowienie § 59 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
- Zarząd ROD zwołuje nadzwyczajne walne zebranie na wniosek komisji rewizyjnej ROD uchwalony bezwzględną większościągłosów.
- Do kompetencji nadzwyczajnego walnego zebrania należy rozpoznanie spraw, dla których zostało zwołane.
- Nadzwyczajne walne zebranie, zwołane w trybie i na zasadach określonych statutem, może podejmować uchwały wyłącznie w sprawach, dla których zostało zwołane i uwidocznionych w zawiadomieniach dostarczonych członkom zwyczajnym.
Zarząd ROD
§ 69 [Zarząd ROD – rola i skład]
- Zarząd ROD prowadzi sprawy ROD.
- Zarząd ROD reprezentuje PZD w zakresie i na zasadach określonych niniejszym statutem.
- Zarząd ROD składa się z 5- 11 członków.
- Liczbę członków zarządu ROD ustala walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze w granicach określonych w ust. 3.
§ 70 [Funkcje w zarządzie ROD]
- Zarząd ROD wybiera ze swego grona prezesa, wiceprezesa (wiceprezesów), sekretarza i skarbnika.
- Zarząd ROD dokonuje podziału obowiązków pomiędzy swoich członków.
- Prezes kieruje i odpowiada za całokształt prac zarządu ROD.
- Wiceprezes odpowiada za powierzone dziedziny działalności zarządu ROD oraz zastępuje prezesa w pełnieniu obowiązków. W przypadku wyboru więcej niż jednego wiceprezesa, zarząd ROD powołuje pierwszego wiceprezesa zastępującego prezesa w pełnieniu obowiązków.
- Sekretarz odpowiada za dokumentowanie działalności zarządu ROD.
- Skarbnik odpowiada za prowadzenie spraw finansowych i dokumentacji finansowej.
- Członek zarządu ROD może otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją na zasadach określonych przez Krajową Radę.
§ 71 [Posiedzenia zarządu ROD]
- Posiedzenia zarządu ROD zwołuje prezes lub zastępujący go wiceprezes. Posiedzenie należy zwołać także na żądanie co najmniej 1/3 liczby członków zarządu ROD, na żądanie komisji rewizyjnej lub organu wyższego stopnia. Posiedzenie zarządu ROD może również zwołać prezes okręgowego zarządu.
- Posiedzeniu zarządu ROD przewodniczy prezes lub zastępujący go wiceprezes.
- Posiedzenia zarządu ROD powinny odbywać się co najmniej raz w miesiącu.
§ 72 [Kompetencje zarządu ROD]
Zarząd ROD prowadzi sprawy ROD polegające na realizacji zadań koniecznych do zapewnienia bieżącego funkcjonowania ROD (sprawy zwykłego zarządu), a w szczególności:
- realizuje obowiązki wynikające z prawa powszechnie obowiązującego, w tym przepisów podatkowych i regulujących kwestie porządku i czystości,
- realizuje uchwały walnego zebrania,
- ustanawia prawa do działek w ROD, zatwierdza przeniesienia praw do działek w ROD i stwierdza wstąpienie w stosunek prawny wynikający z prawa do działki w ROD,
- wypowiada umowy dzierżawy działkowej na zasadach określonych w § 85,
- przyjmuje w poczet członków PZD,
- nadzoruje przestrzeganie regulaminu ROD,
- czuwa nad przestrzeganiem przepisów związkowych przez członków PZD,
- prowadzi i odpowiednio zabezpiecza dokumentację ROD, w tym dotyczącą działkowców oraz członków PZD,
- prowadzi ewidencję działek,
- dba o estetyczny wygląd ROD, organizując konkursy i podejmując inne działania służące dla osiągnięcia tego celu,
- rozpatruje sprawy dotyczące wypełniania przez działkowców ich obowiązków,
- rozpatruje sprawy dotyczące wypełniania przez członków PZD ich obowiązków wynikających z przepisów związkowych, a także sporów między nimi,
- powołuje ogrodowych instruktorów Społecznej Służby Instruktorskiej,
- udostępnia członkom PZD publikacje i inne materiały informacyjne pochodzące od organów nadrzędnych,
- zarządza infrastrukturą ogrodową i utrzymuje ją w należytym stanie,
- opracowuje plany oraz realizuje inwestycje i remonty zgodnie z trybem i zasadami obowiązującymi w PZD,
- podejmuje działania w celu uzyskania i rozliczenia dotacji celowej ze środków publicznych,
- rozporządza majątkiem ruchomym pozostającymi w dyspozycji ROD,
- gospodaruje i rozporządza środkami finansowymi ROD w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami i planem finansowym uchwalonym przez walne zebranie,
- pobiera składki członkowskie, opłaty ogrodowe oraz inne należności,
- terminowo reguluje zobowiązania ROD,
- terminowo rozlicza i odprowadza należności wewnątrzorganizacyjne do organu wyższego stopnia według zasad ustalonych przez Krajową Radę.
§ 73 [Reprezentacja PZD przez Zarząd ROD]
- W zakresie spraw zwykłego zarządu, o których mowa w § 72, zarząd ROD samodzielnie reprezentuje PZD, w tym w sprawach sądowych, administracyjnych i podatkowych. W tym zakresie zarząd ROD może samodzielnie zaciągać zobowiązania majątkowe w imieniu PZD.
- W sprawach określonych w ust. 1 prezes zarządu ROD (pierwszy wiceprezes) łącznie z innym członkiem zarządu ROD umocowany jest do składania oświadczeń woli w imieniu PZD, w tym do ustanawiania pełnomocników procesowych.
- Z zastrzeżeniem ust. 4, zarząd ROD może reprezentować PZD w sprawie przekraczającej zakres zwykłego zarządu, o ile uzyska uprzednią zgodę okręgowego zarządu pod rygorem nieważności.
- Zarząd ROD nie może reprezentować PZD w sprawach zastrzeżonych do kompetencji innych organów PZD.
§ 74 [Kolegia prezesów zarządów ROD]
- W powiatach, gminach, miastach i dzielnicach miast okręgowy zarząd może powołać i rozwiązać kolegium prezesów zarządów ROD.
- Kolegia prezesów stanowią forum wymiany doświadczeń i ustalają kierunek współpracy zainteresowanych ROD z samorządem terytorialnym.
- Zasady funkcjonowania kolegiów prezesów określa Krajowy Zarząd.
Nabycie i wygaśnięcie prawa do działki w ROD
§ 75 [Podstawy nabycia prawa do działki]
Prawo do działki w ROD nabywa się w drodze:
- ustanowienia prawa do działki,
- przeniesienia prawa do działki,
- wstąpienia w stosunek prawny wynikający z prawa do działki.
§ 76 [Zasady ustanowienia prawa do działki]
- Ustanowienie prawa do działki w ROD następuje na podstawie umowy dzierżawy działkowej zawieranej w formie pisemnej pomiędzy PZD a pełnoletnią osobą fizyczną. Umowa może być również zawarta z małżonkiem działkowca, jeżeli żąda ustanowienia prawa do działki wspólnie ze swoim współmałżonkiem.
- Umowa, o której mowa w ust. 1, nie może być zawarta w celu ustanowienia prawa do więcej niż jednej działki.
- Przy ustanowieniu prawa do działki uwzględnia się w szczególności ustawowe funkcje ROD i działki, a także miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o działkę.
§ 77 [Zawarcie umowy dzierżawy działkowej]
- Umowę dzierżawy działkowej w imieniu PZD zawiera zarząd ROD reprezentowany na zasadach określonych w § 73 ust. 2, po wyrażeniu zgody na tę czynność przez zarząd ROD w formie uchwały.
- Do czasu powołania zarządu ROD w nowym (odtworzonym) ROD umowę dzierżawy działkowej w imieniu PZD zawiera okręgowy zarząd.
§ 78 [Zasady przeniesienia prawa do działki]
- Przeniesienie prawa do działki w ROD następuje w drodze umowy pomiędzy działkowcem a pełnoletnią osobą fizyczną zawartej w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi.
- Skuteczność przeniesienia praw do działki zależy od zatwierdzenia przez PZD.
- PZD składa oświadczenie w przedmiocie zatwierdzenia przeniesienia praw do działki w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania pisemnego wniosku o zatwierdzenie; bezskuteczny upływ tego terminu jest jednoznaczny z zatwierdzeniem przeniesienia praw do działki.
- We wniosku, o którym mowa w ust. 3, działkowiec obowiązany jest wskazać uzgodnioną przez strony umowy, o której mowa w ust. 1, wysokość uzgodnionego pomiędzy stronami wynagrodzenia za znajdujące się na działce nasadzenia, urządzenia i obiekty.
§ 79 [Odmowa zatwierdzenia przeniesienia prawa do działki]
- Odmowa zatwierdzenia przeniesienia praw do działki może nastąpić z ważnych powodów.
- PZD może również odmówić zatwierdzenia przeniesienia praw do działki, jeżeli jednocześnie wskaże osobę, na rzecz której może nastąpić takie przeniesienie; osoba ta składa pisemne oświadczenie o gotowości zapłaty na rzecz działkowca wynagrodzenia w wysokości wskazanej we wniosku, o którym mowa w § 78 ust. 3, w terminie 2 tygodni od dnia wskazania. Bezskuteczny upływ terminu jest równoznaczny z uwzględnieniem wniosku.
- Przepisu ust. 2 nie stosuje się w przypadku przeniesienia praw do działki na rzecz osoby bliskiej.
§ 80 [Oświadczenia o przeniesieniu prawa do działki]
- Decyzję w przedmiocie zatwierdzenia albo odmowy zatwierdzenia przeniesienia praw do działki podejmuje zarząd ROD w formie uchwały.
- Oświadczenie, w przedmiocie zatwierdzenia albo odmowy zatwierdzenia przeniesienia praw do działki, składa w imieniu PZD zarząd ROD działając na zasadach określonych w § 73 ust. 2 i doręcza je obu stronom umowy za pokwitowaniem lub przesyła listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Oświadczenie sporządza się w formie pisemnej, przy czym odmowa zatwierdzenia przeniesienia praw do działki jest sporządzana w formie pisemnej z uzasadnieniem pod rygorem nieważności.
§ 81 [Prawo do działki w razie śmierci działkowca]
- W razie śmierci działkowca prawo do działki, które przysługiwało obojgu małżonkom, przypada drugiemu małżonkowi.
- Jeżeli małżonek zmarłego działkowca nie posiadał prawa do działki, może w terminie 6 miesięcy od dnia śmierci małżonka złożyć oświadczenie woli o wstąpieniu w stosunek prawny wynikający z tego prawa, pod rygorem wygaśnięcia prawa do działki.
- Oświadczenie, o którym mowa w ust. 2, składa się do właściwego zarządu ROD.
- Na podstawie oświadczenia, o którym mowa w ust. 2, zarząd ROD podejmuje uchwałę o wstąpieniu małżonka w stosunek prawny wynikający z prawa do działki po zmarłym działkowcu.
- Odpis uchwały, o której mowa w ust. 4, doręcza się zainteresowanemu.
§ 82 [Oddanie działki w bezpłatne używanie]
- PZD może oddać działkę w bezpłatne używanie instytucjom prowadzącym działalność społeczną, oświatową, kulturalną, wychowawczą, rehabilitacyjną, dobroczynną lub opieki społecznej.
- Oddanie działki w bezpłatne używanie instytucjom, o których mowa w ust.1, następuje na podstawie umowy według wzoru określonego przez Krajową Radę PZD.
- Postanowienia § 77 stosuje się odpowiednio.
§ 83 [Wygaśnięcie prawa do działki]
- Prawo do działki w ROD wygasa z chwilą:
- rozwiązania umowy za zgodą obu stron albo upływu terminu wypowiedzenia;
- śmierci działkowca, o ile ustawa nie stanowi inaczej;
- likwidacji części ROD, na której znajduje się działka;
- likwidacji ROD;
- w innych przypadkach przewidzianych w ustawie.
- Wygaśnięcie prawa do działki w ROD stwierdza w formie uchwały:
- zarząd ROD – w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1- 3,
- okręgowy zarząd – w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4.
§ 84 [Porozumienie o rozwiązaniu umowy]
- Rozwiązanie umowy za zgodą obu stron następuje na podstawie pisemnego porozumienia pomiędzy PZD a działkowcem.
- W porozumieniu, o którym mowa w ust. 1, określa się w szczególności termin rozwiązania umowy i wydania działki zarządowi ROD. Porozumienie może określać warunki zapłaty i wysokość wynagrodzenia za znajdujące się na działce nasadzenia, urządzenia i obiekty stanowiące własność działkowca.
- Postanowienia § 77 stosuje się odpowiednio.
§ 85 [Wypowiedzenie umowy]
- PZD może wypowiedzieć umowę, nie później niż na miesiąc naprzód, na koniec miesiąca kalendarzowego, jeżeli działkowiec:
- pomimo pisemnego upomnienia nadal korzysta z działki lub altany w sposób sprzeczny z przepisami ustawy lub regulaminem, niszczy infrastrukturę ogrodową albo wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko porządkowi ogrodowemu, czyniąc uciążliwym korzystanie z innych działek lub
- wybudował, nadbudował lub rozbudował na terenie działki altanę lub inny obiekt z naruszeniem przepisów prawa stwierdzonym przez właściwy organ administracji publicznej,
- jest w zwłoce z zapłatą opłat ogrodowych lub opłat związanych z utrzymaniem działki na rzecz stowarzyszenia ogrodowego za korzystanie z działki co najmniej przez 6 miesięcy pomimo uprzedzenia go na piśmie o zamiarze wypowiedzenia umowy i wyznaczenia dodatkowego, miesięcznego terminu do zapłaty zaległych i bieżących należności, lub
- oddał działkę lub jej część osobie trzeciej do płatnego lub bezpłatnego używania.
- Podstawę wypowiedzenia umowy stanowi uchwała zarządu ROD, która musi być zatwierdzona przez okręgowy zarząd.
- Zatwierdzenie, o którym mowa w ust. 2, stanowi zgodę na złożenie, w imieniu PZD, oświadczenia o wypowiedzeniu umowy o treści przedłożonej przez zarząd ROD.
- W razie spełnienia warunków określonych w ust. 1-3, zarząd ROD może wypowiedzieć umowę w drodze pisemnego oświadczenia, które doręcza zainteresowanemu działkowcowi.
- Wypowiedzenia, o którym mowa w ust. 4, dokonuje się na piśmie pod rygorem nieważności. Wypowiedzenie określa przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie. Postanowienia § 77 stosuje się odpowiednio.
- W uzasadnionych przypadkach, okręgowy zarząd może samodzielnie wypowiedzieć umowę. W takim przypadku ust. 2-4 oraz § 111 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§ 86 [Wynagrodzenie za własność działkowca w razie wypowiedzenia]
- W razie wygaśnięcia prawa do działki w ROD na skutek wypowiedzenia umowy, warunki zapłaty i wysokość wynagrodzenia za znajdujące się na działce nasadzenia, urządzenia i obiekty stanowiące własność działkowca ustala się w drodze pisemnego porozumienia pomiędzy PZD i działkowcem. Postanowienie § 77 stosuje się odpowiednio.
- W razie braku porozumienia, o którym mowa w ust. 1, PZD może w trybie procesu żądać sprzedaży nasadzeń, urządzeń i obiektów w drodze licytacji sądowej. Postanowienie sądu o przysądzeniu własności nasadzeń, urządzeń i obiektów jest równoznaczne z ustanowieniem prawa do działki przez PZD.
- Na podstawie postanowienia sądu, o którym mowa w ust. 2, zarząd ROD w drodze uchwały stwierdza ustanowienie prawa do działki.
- Odpis uchwały, o której mowa w ust. 3, doręcza się zainteresowanemu.
§ 87 [Wygaśnięcie prawa do działki po śmierci działkowca]
- W razie śmierci działkowca prawo do działki w ROD wygasa w następstwie niedokonania czynności, o której mowa w § 81 ust. 2.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 1, prawo do działki ustanawiane jest na rzecz osoby bliskiej zmarłego, która w terminie 3 miesięcy od wygaśnięcia prawa do działki zgłosiła wniosek o ustanowienie prawa do działki po zmarłym.
- Ustanowienie prawa do działki na rzecz osoby bliskiej zmarłego działkowca nie może nastąpić przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.
- W razie śmierci działkowca niepozostającego w związku małżeńskim, przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio, z tym że terminy, o których mowa w tych ustępach, wynoszą 6 miesięcy od dnia śmierci działkowca.
- W przypadku zgłoszenia wniosku przez kilka osób bliskich, ustanowienie prawa do działki następuje na rzecz tej osoby bliskiej wskazanej w orzeczeniu sądowym. Postanowienia § 86 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
§ 88 [Wygaśnięcie prawa do działki wskutek likwidacji ROD]
- W przypadku wygaśnięcia prawa do działki w ROD w związku z likwidacją ROD lub jego części na warunkach określonych w art. 21 lub art. 24 ust. 3 lub art. 26 ustawy, działkowcowi przysługuje prawo do działki zamiennej pod warunkiem zgłoszenia do PZD odpowiedniego żądania.
- Żądanie, o którym mowa w ust. 1, działkowiec składa na piśmie najpóźniej w terminie 3 miesięcy od dnia likwidacji ROD lub jego części do właściwego okręgowego zarządu.
- Prawo do działki zamiennej ustanawiane jest na zasadach określonych w § 77.
Komisja rewizyjna ROD
§ 89 [Komisja rewizyjna – rola i skład]
- Działalność kontrolną w ROD prowadzi komisja rewizyjna.
- Komisja rewizyjna ROD składa się z 3 – 9 członków.
- Liczbę członków komisji rewizyjnej ustala walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze w granicach określonych w ust. 2.
§ 90 [Komisja rewizyjna – funkcje, posiedzenia i uchwały]
- Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza.
- Posiedzenia komisji rewizyjnej zwołuje i prowadzi przewodniczący, a w razie jego nieobecności zastępca przewodniczącego. Posiedzenie komisji rewizyjnej może również zwołać przewodniczący okręgowej komisji rewizyjnej.
- Uchwały komisji rewizyjnej są ważne, jeżeli zostały podjęte zwykłą większością głosów jej członków przy udziale przewodniczącego lub jego zastępcy.
§ 91 [Kontrola i ocena zarządu ROD]
- Komisja rewizyjna przeprowadza kontrolę i ocenę działalności zarządu ROD, w tym finansowej.
- Komisja rewizyjna przeprowadza kontrolę z własnej inicjatywy, na polecenie okręgowej komisji rewizyjnej albo na wniosek okręgowego zarządu.
§ 92 [Przedstawianie wyników kontroli i wniosków]
- Komisja rewizyjna bada i opiniuje roczne sprawozdanie zarządu ROD i sprawozdanie finansowe ROD a także opiniuje preliminarze finansowe ROD.
- Wyniki kontroli oraz ocenę rocznego sprawozdania zarządu ROD i rocznego sprawozdania finansowego ROD wraz z opinią preliminarza finansowego ROD komisja rewizyjna przedstawia wraz z wnioskami na walnym zebraniu. Ocena za okres kadencji przedstawiana jest na walnym zebraniu sprawozdawczo – wyborczym z wnioskiem w sprawie absolutorium dla ustępującego zarządu ROD.
- Wyniki kontroli wraz z wnioskami komisja przedstawia na posiedzeniu zarządu ROD.
- Protokoły kontroli oraz wnioski komisja rewizyjna przekazuje zarządowi ROD w terminie 14 dni od daty przeprowadzenia kontroli, a w razie stwierdzenia uchybień także okręgowemu zarządowi.
§ 93 [Tryb działania]
Szczegółowy tryb działania komisji rewizyjnej określa regulamin komisji rewizyjnych PZD uchwalany przez Krajową Komisję Rewizyjn
ROZDZIAŁ VII – Jednostka terenowa PZD
Zasady ogólne
§ 94 [Status i rola okręgu]
- Jednostka terenowa PZD, zwana dalej okręgiem, działa na rzecz i w interesie członków PZD oraz ROD na obszarze swego działania.
- Na zasadach określonych w niniejszym statucie, okręg zarządza majątkiem trwałym oraz rozporządza środkami finansowymi i majątkiem ruchomym pozostającymi w jego dyspozycji.
§ 95 [Powołanie, przekształcenia i likwidacja okręgu]
- Decyzję o powołaniu okręgu i ustaleniu jego obszaru działania podejmuje Krajowa Rada.
- Decyzję o likwidacji, połączeniu lub zmianie obszaru działania okręgu podejmuje Krajowa Rada.
Okręgowy Zjazd Delegatów
§ 96 [Okręgowy zjazd delegatów – rola i uczestnicy]
- Najwyższym organem PZD w okręgu jest okręgowy zjazd delegatów.
- Prawo uczestniczenia w okręgowym zjeździe delegatów mają delegaci ROD, wybrani na walnych zebraniach (konferencjach delegatów) sprawozdawczo – wyborczych, z zastrzeżeniem § 97.
- W okręgowych zjazdach delegatów biorą udział z głosem doradczym członkowie ustępujących władz okręgu nie będący delegatami oraz przedstawiciele organów wyższego stopnia.
- Okręgowy zjazd delegatów ma prawo wybrać w skład organów, określonych w § 102 pkt 6, każdego członka mającego prawo do udziału w zjeździe.
§ 97 [Rejonowe konferencja przedzjazdowe]
- W okręgach posiadających ponad 25000 członków delegaci na okręgowy zjazd delegatów mogą być wybierani na rejonowych konferencjach przedzjazdowych.
- Prawo uczestniczenia w rejonowych konferencjach przedzjazdowych mają delegaci wybrani na walnych zebraniach (konferencjach delegatów).
- Decyzję o odbywaniu rejonowych konferencji przedzjazdowych podejmuje okręgowa rada w drodze uchwały, określając w niej podział okręgu na rejony oraz ilość delegatów wybieranych przez te konferencje na okręgowy zjazd.
- Wybór delegatów na okręgowy zjazd odbywa się w sposób jednolity w całym okręgu – bezpośrednio na walnych zebraniach (konferencjach delegatów) albo na rejonowych konferencjach przedzjazdowych.
§ 98 [Okręgowe zjazdy – rodzaje]
Okręgowy zjazd delegatów może być:
- zwyczajny,
- nadzwyczajny.
§ 99 [Okręgowy zjazd – zwołanie i termin]
- Zwyczajny okręgowy zjazd zwołuje okręgowa rada w ostatnim roku kadencji.
- Ostateczny termin odbycia zwyczajnych okręgowych zjazdów ustala Krajowa Rada.
§ 100 [Brak zwołania okręgowego zjazdu]
Nie zwołanie zwyczajnego okręgowego zjazdu w terminie określonym w § 99 ust. 2, stanowi podstawę do jego zwołania przez Krajową Radę.
§ 101 [Zawiadomienie o okręgowym zjeździe]
O terminie, miejscu i porządku obrad okręgowego zjazdu okręgowy zarząd zawiadamia pisemnie – za pośrednictwem poczty lub doręczając zawiadomienie bezpośrednio za pokwitowaniem – wybranych delegatów na co najmniej 14 dni przed terminem okręgowego zjazdu. Postanowienie § 60 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§ 102 [Zwyczajny okręgowy zjazd]
Do zwyczajnego okręgowego zjazdu należy:
- wytyczanie kierunków działalności PZD na terenie okręgu,
- zatwierdzenie sprawozdania z działalności okręgowej rady za okres kadencji
- zatwierdzenie sprawozdania z działalności okręgowej komisji rewizyjnej za okres kadencji,
- udzielenie absolutorium ustępującemu okręgowemu zarządowi,
- uchwalenie programu działania okręgu,
- ustalenie liczby i wybór członków okręgowej rady i okręgowej komisji rewizyjnej oraz wybór delegatów na Krajowy Zjazd Delegatów PZD,
- rozpatrzenie wniosków, zgłoszonych na zjeździe i podjęcie stosownych uchwał zgodnie z niniejszym statutem,
- rozpatrzenie wszystkich innych spraw, dotyczących ROD na terenie okręgu, nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów PZD.
§ 103 [Nieważność okręgowego zjazdu]
- Naruszenie postanowień statutu dotyczących zwołania i obowiązków okręgowego zjazdu może stanowić podstawę do stwierdzenia jego nieważności.
- W przypadku nie dokonania wyboru organów, o których mowa w § 102 pkt 6, okręgowy zjazd jest nieważny.
- Stwierdzenie nieważności okręgowego zjazdu należy do Krajowej Rady.
§ 104 [Nadzwyczajny okręgowy zjazd]
- Nadzwyczajny okręgowy zjazd delegatów zwołuje się w razie konieczności rozpatrzenia spraw należących do kompetencji zwyczajnego okręgowego zjazdu.
- Do nadzwyczajnego okręgowego zjazdu należy rozpoznanie spraw, dla których został zwołany.
- Nadzwyczajny okręgowy zjazd zwołuje bezwzględną większością głosów okręgowa rada z własnej inicjatywy lub na żądanie Krajowej Rady, a także na wniosek co najmniej 1/3 liczby delegatów na okręgowy zjazd lub na wniosek okręgowej komisji rewizyjnej, uchwalony bezwzględną większością głosów.
- Nadzwyczajny okręgowy zjazd zwołuje się w ciągu 3 miesięcy od daty zgłoszenia żądania lub wniosku. Postanowienie § 100 stosuje się odpowiednio.
- Nadzwyczajny okręgowy zjazd zwołany w trybie i na zasadach określonych statutem, może podejmować uchwały wyłącznie w sprawach, dla których został zwołany i uwidocznionych w zawiadomieniach dostarczonych delegatom.
Okręgowa Rada i Okręgowy Zarząd
§ 105 [Okręgowa rada – rola i skład]
- Okręgowa rada jest najwyższym organem w okręgu między okręgowymi zjazdami delegatów.
- Okręgowa rada składa się z 19 – 39 członków.
- Liczbę członków okręgowej rady ustala okręgowy zjazd delegatów w granicach określonych w ust. 2.
§ 106 [Funkcje w okręgowej radzie]
- Okręgowa rada wybiera ze swego grona prezesa okręgu, wiceprezesa (wiceprezesów) okręgu, sekretarza okręgu i skarbnika okręgu.
- Prezes okręgu kieruje i odpowiada za całokształt prac okręgowej rady.
- Wiceprezes okręgu odpowiada za powierzone dziedziny działalności okręgowej rady oraz zastępuje prezesa okręgu w pełnieniu obowiązków. W przypadku wyboru więcej niż jednego wiceprezesa okręgu, okręgowa rada powołuje pierwszego wiceprezesa okręgu zastępującego prezesa okręgu w pełnieniu obowiązków.
- Sekretarz okręgu odpowiada za dokumentowanie działalności okręgowej rady.
- Skarbnik okręgu odpowiada za prowadzenie spraw finansowych i dokumentacji finansowej jednostki terenowej PZD.
§ 107 [Okręgowy zarząd]
- Okręgowa rada wybiera ze swego grona okręgowy zarząd.
- Okręgowy zarząd składa się z 7 – 11 członków. W skład okręgowego zarządu wchodzą:
- prezes okręgu,
- wiceprezes (wiceprezesi) okręgu,
- sekretarz okręgu,
- skarbnik okręgu,
- członkowie okręgowego zarządu.
- prezes okręgu,
- Okręgowy zarząd dokonuje podziału obowiązków pomiędzy swoich członków. Postanowienia § 106 ust. 2-5 stosuje się odpowiednio.
- Członek okręgowego zarządu może otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją na zasadach określonych przez Krajową Radę.
- Okręgowy zarząd składa się z 7 – 11 członków. W skład okręgowego zarządu wchodzą:
§ 108 [Posiedzenia okręgowej rady]
- Posiedzenia okręgowej rady zwołuje prezes lub zastępujący go wiceprezes. Posiedzenie należy także zwołać w terminie trzydziestu dni od złożenia pisemnego żądania przez okręgową komisję rewizyjną, Krajową Radę lub co najmniej 1/3 liczbę członków okręgowej rady. Posiedzenie okręgowej rady może również zwołać Prezes PZD.
- Posiedzeniu okręgowej rady przewodniczy prezes lub zastępujący go wiceprezes.
- Posiedzenia okręgowej rady powinny odbywać się co najmniej trzy razy w roku.
- Tryb pracy okręgowej rady określa regulamin uchwalony przez okręgową radę. Regulamin podlega rejestracji przez Krajową Radę.
§ 109 [Kompetencje okręgowej rady]
Do okręgowej rady należy:
- realizacja kierunków działalności PZD na terenie okręgu ustalonych przez okręgowy zjazd,
- uchwalanie rocznych planów pracy i preliminarzy finansowych okręgu,
- zatwierdzenie rocznego sprawozdania z działalności okręgowego zarządu,
- zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego okręgu sporządzanego przez okręgowy zarząd,
- zatwierdzanie rocznych zbiorczych preliminarzy finansowych i sprawozdań finansowych ROD,
- rozpatrywanie sprawozdań i wniosków okręgowego zarządu oraz podejmowanie stosownych uchwał i stanowisk,
- ustalanie ilości delegatów na okręgowy zjazd PZD,
- nadawanie nazw ROD z obszaru swojego działania,
- wykonywanie zadań i podejmowanie uchwał w innych sprawach określonych w postanowieniach niniejszego statutu jako kompetencja okręgowej rady.
§ 110 [Kompetencje okręgowego zarządu]
- Okręgowy zarząd prowadzi sprawy okręgu, działa na rzecz ROD oraz współpracuje z organami samorządu terytorialnego i terenową administracją rządową z obszaru działania okręgu w zakresie tworzenia, funkcjonowania i rozwoju ROD.
- Do okręgowego zarządu należy:
- udzielanie pomocy zarządom ROD w zakresie spraw określonych w § 72,
- podejmowanie inicjatyw w celu tworzenia i rozwoju ROD,
- gospodarowanie i rozporządzanie środkami finansowymi okręgu,
- zarządzanie majątkiem trwałym i utrzymywanie go w należytym stanie,
- rozporządzanie majątkiem ruchomym pozostającymi w dyspozycji okręgu,
- sprawowanie nadzoru nad zarządami ROD w zakresie wypełniania ich obowiązków,
- udzielanie zgody zarządom ROD na działanie przekraczające zakres zwykłego zarządu, z wyłączeniem spraw określonych w § 134 ust. 2 pkt 13,
- podejmowanie działań w celu uzyskania i rozliczenia dotacji celowej ze środków publicznych,
- prowadzenie inwestycji związanych z zakładaniem i modernizacją ROD,
- sprawowanie nadzoru nad zarządami ROD w zakresie zgodnego z regulaminem ROD zagospodarowania ogrodu,
- rozpatrywanie i załatwianie skarg dotyczących działalności zarządów ROD oraz zagospodarowania ROD,
- stwierdzanie nieważności walnych zebrań (konferencji delegatów),
- zmienianie, uchylanie lub stwierdzanie nieważności uchwał walnych zebrań (konferencji delegatów),
- zmienianie, uchylanie lub stwierdzanie nieważności uchwał zarządów ROD,
- podejmowanie uchwał w przedmiocie zatwierdzenia uchwał zarządów ROD o wypowiedzeniu umowy dzierżawy działkowej,
- zawieszanie lub odwoływanie zarządów ROD lub ich członków oraz powoływanie zarządów komisarycznych ROD, a także stwierdzanie wygaśnięcia mandatów członków zarządów ROD,
- zatwierdzanie planów zagospodarowania nowych oraz zmian planów zagospodarowania istniejących ogrodów,
- podejmowanie uchwał w sprawie łączenia lub podziału ROD,
- podejmowanie uchwał w sprawie wyrażania zgody na czasowe zajęcia terenu ROD oraz opiniowanie wniosków o ustanowienie służebności na nieruchomościach PZD,
- opiniowanie żądań właścicieli nieruchomości w zakresie likwidacji całości lub części ROD oraz uczestniczenie w jej przebiegu,
- terminowe rozliczanie i odprowadzanie należnej składki członkowskiej i innych należności wewnątrzorganizacyjnych do organu wyższego stopnia,
- organizowanie i prowadzenie ośrodków szkolenia oraz ośrodków finansowo-księgowych dla ROD,
- prowadzenie Rejestru Członków Organów PZD w części dotyczącej członków organów ROD z obszaru działania okręgu,
- wykonywanie zadań określonych w innych postanowieniach niniejszego statutu odnoszących się do okręgowego zarządu.
- Postanowienia § 108 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do okręgowego zarządu, z tym że regulamin uchwalony według § 108 ust. 4 podlega rejestracji przez Krajowy Zarząd.
§ 111 [Reprezentacja PZD przez okręgowy zarząd]
- W zakresie swoich kompetencji określonych niniejszym statutem okręgowy zarząd samodzielnie reprezentuje PZD, w tym w sprawach sądowych, administracyjnych i podatkowych. W tym zakresie okręgowy zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania majątkowe w imieniu PZD.
- Okręgowy zarząd może przejąć prowadzenie spraw i postępowań sądowych, administracyjnych i podatkowych prowadzonych przez zarząd ROD.
- Do składania oświadczeń woli w zakresie określonym w ust. 1 i 2, w tym ustanawiania pełnomocników procesowych, konieczne jest współdziałanie:
- prezesa okręgu z innym członkiem okręgowego zarządu albo,
- wiceprezesa (pierwszego wiceprezesa) okręgu ze skarbnikiem albo sekretarzem okręgu.
§ 112 [Delegatury rejonowe]
- Okręgowy zarząd może tworzyć delegatury rejonowe jako swoje jednostki pomocnicze, których zadaniem jest usprawnienie działania okręgowego zarządu, obsługi statutowej członków oraz ułatwienie współpracy z ROD.
- Zasady funkcjonowania i zakres działania delegatur rejonowych określa Krajowy Zarząd.
Okręgowa Komisja Rewizyjna
§ 113 [Okręgowa komisja rewizyjna – rola i skład]
- Działalność kontrolną w okręgu prowadzi okręgowa komisja rewizyjna.
- Okręgowa komisja rewizyjna składa się z 5 – 11 członków.
- Liczbę członków okręgowej komisji rewizyjnej ustala okręgowy zjazd delegatów w granicach określonych w ust. 2.
§ 114 [Okręgowa komisja rewizyjna – funkcje, posiedzenia i uchwały]
- Okręgowa komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę (zastępców) i sekretarza. W przypadku wyboru więcej niż jednego zastępcy przewodniczącego, okręgowa komisja rewizyjna powołuje pierwszego zastępcę przewodniczącego zastępującego przewodniczącego w pełnieniu obowiązków.
- Posiedzenia okręgowej komisji rewizyjnej zwołuje i prowadzi przewodniczący, a w razie jego nieobecności pierwszy zastępca przewodniczącego. Posiedzenie okręgowej komisji rewizyjnej może zwołać również przewodniczący Krajowej Komisji Rewizyjnej.
- Uchwały okręgowej komisji rewizyjnej są ważne, jeżeli zostały podjęte zwykłą większością głosów jej członków przy udziale przewodniczącego lub jego zastępcy.
§ 115 [Kompetencje okręgowej komisji rewizyjnej]
- Okręgowa komisja rewizyjna przeprowadza kontrolę i ocenę działalności okręgowej rady i okręgowego zarządu, w tym finansowej.
- Okręgowa komisja rewizyjna przeprowadza kontrolę działalności ROD w miarę potrzeby.
- Okręgowa komisja rewizyjna bada i opiniuje roczne sprawozdanie okręgowego zarządu i sprawozdania finansowe okręgu oraz zbiorcze sprawozdania finansowe z ROD, a także opiniuje preliminarze finansowe okręgu oraz zbiorcze preliminarze finansowe ROD.
- Okręgowa komisja rewizyjna przeprowadza kontrole z własnej inicjatywy, na polecenie Krajowej Komisji Rewizyjnej. Okręgowa komisja rewizyjna może przeprowadzić kontrolę na wniosek okręgowego zarządu.
- Okręgowa komisja rewizyjna nadzoruje komisje rewizyjne ROD.
§ 116 [Sprawozdania i wnioski]
Do okręgowej komisji rewizyjnej należy opracowywanie sprawozdań i wniosków na okręgowy zjazd delegatów oraz stawianie wniosku w sprawie udzielenia okręgowemu zarządowi absolutorium.
§ 117 [Tryb działania]
Szczegółowy tryb działania komisji rewizyjnej określa regulamin komisji rewizyjnych uchwalany przez Krajową Komisję Rewizyjną.